piątek, 29 maja 2020

WCZESNE WSPOMAGANIE- ZAPRASZAM IGNASIA I BARTKA

DZIEŃ DOBRY!!!



Dzisiaj  przekraczanie linii środkowej ciała.

- W leżeniu na plecach przekładanie przedmiotów leżących po prawej stronie ciała/ na wysokości głowy/ sięgając po nie wyprostowaną prawą ręką. Głowa nieruchoma, po środku oczy wodzą za ręką od momentu wzięcia przedmiotu , aż do jego odłożenia po drugiej  stronie. Ruch ręki wolny, zatacza łuk.
To samo w przeciwną stronę.
Przedmiotami do podnoszenia mogą być : klocki lego/ na zakończenie ćwiczenia dziecko buduje z nich wg wzoru / plastikowe litery/ które dziecko próbuje rozpoznać dotykiem już w momencie wzięcia do ręki ,a po przełożeniu może układać z nich wyraz/ wyrazy do utrwalania/ np. /trudności ortograficznej/ wypisane na karteczkach i czytane przy przekraczaniu linii środkowej ciała itp.
- „Nożyce”- rękoma , nogami każdą parą kończyn z osobna oraz równoczesne.
-  W siadzie płaskim, nogi w rozkroku, sięganie wyprostowanymi rękoma raz do jednej, raz do drugiej nogi.
- Krążenie ramionami przed sobą „rysując” w powietrzu przecinające się koła; można wykonywać w leżeniu, siedzeniu staniu.

Miłej zabawy!!!

czwartek, 28 maja 2020

WCZESNE WSPOMAGANIE

DZIEŃ DOBRY!!!

Zapraszam Patryka, Maksa,Antosia, Miłosza, Szymona i Lenkę


Dzisiaj  przekraczanie linii środkowej ciała.

- W leżeniu na plecach przekładanie przedmiotów leżących po prawej stronie ciała/ na wysokości głowy/ sięgając po nie wyprostowaną prawą ręką. Głowa nieruchoma, po środku oczy wodzą za ręką od momentu wzięcia przedmiotu , aż do jego odłożenia po drugiej  stronie. Ruch ręki wolny, zatacza łuk.
To samo w przeciwną stronę.
Przedmiotami do podnoszenia mogą być : klocki lego/ na zakończenie ćwiczenia dziecko buduje z nich wg wzoru / plastikowe litery/ które dziecko próbuje rozpoznać dotykiem już w momencie wzięcia do ręki ,a po przełożeniu może układać z nich wyraz/ wyrazy do utrwalania/ np. /trudności ortograficznej/ wypisane na karteczkach i czytane przy przekraczaniu linii środkowej ciała itp.
- „Nożyce”- rękoma , nogami każdą parą kończyn z osobna oraz równoczesne.
-  W siadzie płaskim, nogi w rozkroku, sięganie wyprostowanymi rękoma raz do jednej, raz do drugiej nogi.
- Krążenie ramionami przed sobą „rysując” w powietrzu przecinające się koła; można wykonywać w leżeniu, siedzeniu staniu.

Miłej zabawy!!!

środa, 27 maja 2020

WCZESNE WSPOMAGANIE - ZAPRASZAM KRZYSIA I KUBĘ

DZIEŃ DOBRY!!!


Dzisiaj  przekraczanie linii środkowej ciała.

- W leżeniu na plecach przekładanie przedmiotów leżących po prawej stronie ciała/ na wysokości głowy/ sięgając po nie wyprostowaną prawą ręką. Głowa nieruchoma, po środku oczy wodzą za ręką od momentu wzięcia przedmiotu , aż do jego odłożenia po drugiej  stronie. Ruch ręki wolny, zatacza łuk.
To samo w przeciwną stronę.
Przedmiotami do podnoszenia mogą być : klocki lego/ na zakończenie ćwiczenia dziecko buduje z nich wg wzoru / plastikowe litery/ które dziecko próbuje rozpoznać dotykiem już w momencie wzięcia do ręki ,a po przełożeniu może układać z nich wyraz/ wyrazy do utrwalania/ np. /trudności ortograficznej/ wypisane na karteczkach i czytane przy przekraczaniu linii środkowej ciała itp.
- „Nożyce”- rękoma , nogami każdą parą kończyn z osobna oraz równoczesne.
-  W siadzie płaskim, nogi w rozkroku, sięganie wyprostowanymi rękoma raz do jednej, raz do drugiej nogi.
- Krążenie ramionami przed sobą „rysując” w powietrzu przecinające się koła; można wykonywać w leżeniu, siedzeniu staniu.

Miłej zabawy!!!

PRZEDSZKOLE - ZAPRASZAM OLIWIERA I OSKARA

DZIEŃ DOBRY!!!


Dzisiaj  przekraczanie linii środkowej ciała.

- W leżeniu na plecach przekładanie przedmiotów leżących po prawej stronie ciała/ na wysokości głowy/ sięgając po nie wyprostowaną prawą ręką. Głowa nieruchoma, po środku oczy wodzą za ręką od momentu wzięcia przedmiotu , aż do jego odłożenia po drugiej  stronie. Ruch ręki wolny, zatacza łuk.
To samo w przeciwną stronę.
Przedmiotami do podnoszenia mogą być : klocki lego/ na zakończenie ćwiczenia dziecko buduje z nich wg wzoru / plastikowe litery/ które dziecko próbuje rozpoznać dotykiem już w momencie wzięcia do ręki ,a po przełożeniu może układać z nich wyraz/ wyrazy do utrwalania/ np. /trudności ortograficznej/ wypisane na karteczkach i czytane przy przekraczaniu linii środkowej ciała itp.
- „Nożyce”- rękoma , nogami każdą parą kończyn z osobna oraz równoczesne.
-  W siadzie płaskim, nogi w rozkroku, sięganie wyprostowanymi rękoma raz do jednej, raz do drugiej nogi.
- Krążenie ramionami przed sobą „rysując” w powietrzu przecinające się koła; można wykonywać w leżeniu, siedzeniu staniu.

Miłej zabawy!!!

WCZESNE WSPOMAGANIE - ZAPRASZAM ADRIANA, KRZYSIA, TYMKA IKACPERKA

DZIEŃ DOBRY!!!


Dzisiaj  przekraczanie linii środkowej ciała.

- W leżeniu na plecach przekładanie przedmiotów leżących po prawej stronie ciała/ na wysokości głowy/ sięgając po nie wyprostowaną prawą ręką. Głowa nieruchoma, po środku oczy wodzą za ręką od momentu wzięcia przedmiotu , aż do jego odłożenia po drugiej  stronie. Ruch ręki wolny, zatacza łuk.
To samo w przeciwną stronę.
Przedmiotami do podnoszenia mogą być : klocki lego/ na zakończenie ćwiczenia dziecko buduje z nich wg wzoru / plastikowe litery/ które dziecko próbuje rozpoznać dotykiem już w momencie wzięcia do ręki ,a po przełożeniu może układać z nich wyraz/ wyrazy do utrwalania/ np. /trudności ortograficznej/ wypisane na karteczkach i czytane przy przekraczaniu linii środkowej ciała itp.
- „Nożyce”- rękoma , nogami każdą parą kończyn z osobna oraz równoczesne.
-  W siadzie płaskim, nogi w rozkroku, sięganie wyprostowanymi rękoma raz do jednej, raz do drugiej nogi.
- Krążenie ramionami przed sobą „rysując” w powietrzu przecinające się koła; można wykonywać w leżeniu, siedzeniu staniu.

Miłej zabawy!!!

WCZESNE WSPOMAGANIE - ZAPRASZAM KORNELA, ANTOSIA I LENKĘ

DZIEŃ DOBRY!!!


Dzisiaj  przekraczanie linii środkowej ciała.

- W leżeniu na plecach przekładanie przedmiotów leżących po prawej stronie ciała/ na wysokości głowy/ sięgając po nie wyprostowaną prawą ręką. Głowa nieruchoma, po środku oczy wodzą za ręką od momentu wzięcia przedmiotu , aż do jego odłożenia po drugiej  stronie. Ruch ręki wolny, zatacza łuk.
To samo w przeciwną stronę.
Przedmiotami do podnoszenia mogą być : klocki lego/ na zakończenie ćwiczenia dziecko buduje z nich wg wzoru / plastikowe litery/ które dziecko próbuje rozpoznać dotykiem już w momencie wzięcia do ręki ,a po przełożeniu może układać z nich wyraz/ wyrazy do utrwalania/ np. /trudności ortograficznej/ wypisane na karteczkach i czytane przy przekraczaniu linii środkowej ciała itp.
- „Nożyce”- rękoma , nogami każdą parą kończyn z osobna oraz równoczesne.
-  W siadzie płaskim, nogi w rozkroku, sięganie wyprostowanymi rękoma raz do jednej, raz do drugiej nogi.
- Krążenie ramionami przed sobą „rysując” w powietrzu przecinające się koła; można wykonywać w leżeniu, siedzeniu staniu.

Miłej zabawy!!!

wtorek, 26 maja 2020

WCZESNE WSPOMAGANIE-ZAPRASZAM STASIA, OLIWIERA, MATEUSZA I STASIA LI.

DZIEŃ DOBRY!!!


Dzisiaj  przekraczanie linii środkowej ciała.

- W leżeniu na plecach przekładanie przedmiotów leżących po prawej stronie ciała/ na wysokości głowy/ sięgając po nie wyprostowaną prawą ręką. Głowa nieruchoma, po środku oczy wodzą za ręką od momentu wzięcia przedmiotu , aż do jego odłożenia po drugiej  stronie. Ruch ręki wolny, zatacza łuk.
To samo w przeciwną stronę.
Przedmiotami do podnoszenia mogą być : klocki lego/ na zakończenie ćwiczenia dziecko buduje z nich wg wzoru / plastikowe litery/ które dziecko próbuje rozpoznać dotykiem już w momencie wzięcia do ręki ,a po przełożeniu może układać z nich wyraz/ wyrazy do utrwalania/ np. /trudności ortograficznej/ wypisane na karteczkach i czytane przy przekraczaniu linii środkowej ciała itp.
- „Nożyce”- rękoma , nogami każdą parą kończyn z osobna oraz równoczesne.
-  W siadzie płaskim, nogi w rozkroku, sięganie wyprostowanymi rękoma raz do jednej, raz do drugiej nogi.
- Krążenie ramionami przed sobą „rysując” w powietrzu przecinające się koła; można wykonywać w leżeniu, siedzeniu staniu.

Miłej zabawy!!!

WCZESNE WSPOMAGANIE - ZAPRASZAM IGORA, OLIWIERA, KUBĘ I MARCELA

DZIEŃ DOBRY!!!


Wzmacnianimy mięśnie grzbietowe w połączeniu z doskonaleniem percepcji wzrokowej/ w tym ruchów gałek ocznych/.

- Dziecko leży na brzuchu,  na sygnał unosi głowę i ma za zadnie rozpoznać bodziec wzrokowy eksponowany na linii środkowej ciała, na wysokości oczu dziecka.
Dobór bodźców : konkretne przedmioty, obrazki przedmiotów, figury geometryczne, litery. Wyrazy itp.
- Leżenie na plecach, nogi ugięte w kolanach zza ugiętych kolan pokazujemy dziecku do rozpoznania różne elementy/ jak w ćwiczeniu poprzednim/; musi unieść i przytrzymać głowę, by je zobaczyć. Dzieciom  z bardzo słabymi mięśniami karku możemy początkowo podłożyć płaską poduszeczkę/ złożony ręcznik co ułatwi im wykonanie.
- Wodzenie wzrokiem za przedmiotem przesuwanym wzdłuż linii poziomej, pionowej po znaku X; głowa nie ruchoma na linii środkowej ciała.
Możemy także rysować ręką w powietrzu figury geometryczne, symetryczne litery i prosić, by dziecko podążało wzrokiem za „rysowanym” kształtem, a następnie go rozpoznawało.
- Celowanie w wiszący na sznurku balon/ piłeczkę trzyma w ręku paletką lub kartonową tubą.
Do wykonywania w siedzeniu, w staniu.
-Koncentrowanie wzroku na przedmiotach znajdujących się w różnej odległości /bliżej, dalej/,również na przedmiocie zbliżanym i oddalanym od twarzy dziecka .

Miłej zabawy!!!

poniedziałek, 25 maja 2020

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

Witam Wszystkich !!!
Dzisiaj będziemy słuchać 👂👂👂 


Percepcja słuchowa to zdolność do odbierania, rejestrowania i identyfikowania bodźców dźwiękowych z otoczenia. Ich prawidłowe rozpoznawanie i różnicowanie przez dziecko jest podstawą słyszenia mowy, a zatem nabywania przez nie również mowy czynnej, a także umiejętności czytania, które wymaga dźwiękowego odtwarzania słów na podstawie widzianych liter, oraz pisania, gdzie usłyszane w wyrazie dźwięki wyznaczają kolejność ich zapisywania za pomocą liter. 


Zapraszam do zabawy Sebastiana 😃😃👂👂!!!

1. "Rozpoznaj dźwięk"
Zabawy z przedmiotami codziennego użytku wydającymi dźwięki np. klucze, monety, sztućce, gazeta, czajnik, pudełko z kaszą, butelka z wodą, itp. Mama, tata prezentuje dźwięki przedmiotów i po prezentacji można rozpocząć zabawę w rozpoznawanie. Dziecko nie może widzieć podczas odgadywania przedmiotów.

2. Rozpoznaję odgłosy zwierząt

Zabawa w odgadywanie i identyfikowanie różnych głosów zwierząt . Mama lub tata włącza nagranie i pokazuje planszę z różnymi obrazkami. Należy określić nazwę zwierzęcia lub przedmiotu oraz wskazać właściwy obrazek.

Link do odgłosów zwierząt: 
https://www.youtube.com/watch?v=hNSYN4ZHMOU


3. Różnicowanie dźwięków
Możemy wykorzystać w tej zabawie przedmioty np. pokrywkę od garnka, blachę do pieczenia ciasta, drewniany tłuczek, (…) lub instrumenty np. cymbałki, ksylofon, pianino, gitarę, skrzypce, (…). Dziecko odgaduje prezentowany dźwięk. Jaki dźwięk słyszysz?
Czy to był dźwięk głośny – czy dźwięk cichy?
Czy było dużo dźwięków – czy mało dźwięków?
Czy słyszysz dźwięk długi – czy dźwięk krótki?
Czy to był dźwięk wysoki („cienki”) – czy dźwięk niski („gruby”)?
Przed rozpoczęciem zabawy prezentujemy w/w dźwięki i wyjaśniamy pojęcia: głośny – cichy, długi – krótki, (…)


4. Lokalizacja dźwięku
 

 „Szukamy dźwięku” – dziecko szuka ukrytego przedmiotu, który wydaje dźwięk (np. budzik, telefon, …).

5. Ważne słuchanie

 „Ile dźwięków słyszysz?”. Policz uderzenia w bębenek, stuknięcia o blat stołu. Dziecko zamyka oczy i liczy dźwięki wystukiwane przez mamę, tatę.


Miłej zabawy!!!

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOKJU DZIECKA

Witam, dzisiaj ćwiczymy smak 👄👅


Narząd smaku służy do chemicznej analizy składu pokarmu. Kubki smakowe rozmieszczone są najęzyku, podniebieniu, wnabłonku gardła, nagłośni oraz górnej części przełyku.
ubki smakowe dostarczają informacji okilku podstawowych smakach: słodkim, słonym, kwaśnym oraz gorzkim.




Zapraszam Wiktora, Maję i Mikołaja do wspólnej zabawy smakowej 👅😊

1. Dopasowanka obrazkowa

kojarzenie smaku z przedmiotem, a następnie z obrazkiem: – kostka cukru – smak słodki, – cytryna – smak kwaśny, – sól – smak słony, – grejpfrut – smak gorzki.






2. „Co to jest?”

rozpoznawanie (za pomocą wzroku i na podstawie własnych doświadczeń), nazywanie, smakowanie wskazanych produktów:  cytryna, sól, grejpfrut, kostka cukru.

4. Zabawa „co jest słodkie?” – wyszukiwanie i łączenie takich samych obrazków.

4. Wyszukiwanie wśród zgromadzonych produktów (kostka cukru, lizak, miód, cytryna, woda z solą) tylko tych, które są słodkie.



5. „Słodki jak lizak”


  • obrysowywanie kształtu ust przez rodzica,
  • leciutki masaż warg, – ściąganie ust w dziobek, – uklepywanie, wyciąganie, oblizywanie (górnej i dolnej wargi), – lizanie lizaka.

6. „Malowany lizak”

zabawa naśladowcza, odtwarzanie ruchów szerokich, płynnych, kolistych, pionowych, z uwzględnieniem kierunku – za pomocą rąk, nóg, palców (w powietrzu i na wskazanej powierzchni).


WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

Witam, dzisiaj ćwiczymy smak 👄👅


Narząd smaku służy do chemicznej analizy składu pokarmu. Kubki smakowe rozmieszczone są najęzyku, podniebieniu, wnabłonku gardła, nagłośni oraz górnej części przełyku.
ubki smakowe dostarczają informacji okilku podstawowych smakach: słodkim, słonym, kwaśnym oraz gorzkim.




Zaprasza Antosia, Wiktorię, Olę i Tomka do wspólnej zabawy smakowej 👅😊

1. Dopasowanka obrazkowa

kojarzenie smaku z przedmiotem, a następnie z obrazkiem: – kostka cukru – smak słodki, – cytryna – smak kwaśny, – sól – smak słony, – grejpfrut – smak gorzki.






2. „Co to jest?”

rozpoznawanie (za pomocą wzroku i na podstawie własnych doświadczeń), nazywanie, smakowanie wskazanych produktów:  cytryna, sól, grejpfrut, kostka cukru.

4. Zabawa „co jest słodkie?” – wyszukiwanie i łączenie takich samych obrazków.

4. Wyszukiwanie wśród zgromadzonych produktów (kostka cukru, lizak, miód, cytryna, woda z solą) tylko tych, które są słodkie.



5. „Słodki jak lizak”


  • obrysowywanie kształtu ust przez rodzica,
  • leciutki masaż warg, – ściąganie ust w dziobek, – uklepywanie, wyciąganie, oblizywanie (górnej i dolnej wargi), – lizanie lizaka.

6. „Malowany lizak”

zabawa naśladowcza, odtwarzanie ruchów szerokich, płynnych, kolistych, pionowych, z uwzględnieniem kierunku – za pomocą rąk, nóg, palców (w powietrzu i na wskazanej powierzchni).

MIŁEJ ZABAWY!!!