piątek, 3 kwietnia 2020

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

Witam !!!
Dzisiaj będziemy słuchać 👂👂👂 


Percepcja słuchowa to zdolność do odbierania, rejestrowania i identyfikowania bodźców dźwiękowych z otoczenia. Ich prawidłowe rozpoznawanie i różnicowanie przez dziecko jest podstawą słyszenia mowy, a zatem nabywania przez nie również mowy czynnej, a także umiejętności czytania, które wymaga dźwiękowego odtwarzania słów na podstawie widzianych liter, oraz pisania, gdzie usłyszane w wyrazie dźwięki wyznaczają kolejność ich zapisywania za pomocą liter. 


Ignasiu, Hubercie i Bartku - życzę miłej zabawy😃😃👂👂!!!

1. "Rozpoznaj dźwięk"
Zabawy z przedmiotami codziennego użytku wydającymi dźwięki np. klucze, monety, sztućce, gazeta, czajnik, pudełko z kaszą, butelka z wodą, itp. Mama, tata prezentuje dźwięki przedmiotów i po prezentacji można rozpocząć zabawę w rozpoznawanie. Dziecko nie może widzieć podczas odgadywania przedmiotów.

2. Rozpoznaję odgłosy zwierząt

Zabawa w odgadywanie i identyfikowanie różnych głosów zwierząt . Mama lub tata włącza nagranie i pokazuje planszę z różnymi obrazkami. Należy określić nazwę zwierzęcia lub przedmiotu oraz wskazać właściwy obrazek.

Link do odgłosów zwierząt: 
https://www.youtube.com/watch?v=hNSYN4ZHMOU


3. Różnicowanie dźwięków
Możemy wykorzystać w tej zabawie przedmioty np. pokrywkę od garnka, blachę do pieczenia ciasta, drewniany tłuczek, (…) lub instrumenty np. cymbałki, ksylofon, pianino, gitarę, skrzypce, (…). Dziecko odgaduje prezentowany dźwięk. Jaki dźwięk słyszysz?
Czy to był dźwięk głośny – czy dźwięk cichy?
Czy było dużo dźwięków – czy mało dźwięków?
Czy słyszysz dźwięk długi – czy dźwięk krótki?
Czy to był dźwięk wysoki („cienki”) – czy dźwięk niski („gruby”)?
Przed rozpoczęciem zabawy prezentujemy w/w dźwięki i wyjaśniamy pojęcia: głośny – cichy, długi – krótki, (…)


4. Lokalizacja dźwięku
 

 „Szukamy dźwięku” – dziecko szuka ukrytego przedmiotu, który wydaje dźwięk (np. budzik, telefon, …).

5. Ważne słuchanie

 „Ile dźwięków słyszysz?”. Policz uderzenia w bębenek, stuknięcia o blat stołu. Dziecko zamyka oczy i liczy dźwięki wystukiwane przez mamę, tatę.

czwartek, 2 kwietnia 2020

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

Dziś zaczyna się miesiąc kwiecień. Ten miesiąc jest szczególny dla niektórych z Was. 
Dlaczego? Ponieważ 2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu ,a cały kwiecień to akcja: 

   "ZAPALMY SIĘ NA NIEBIESKO"

Kochani, bądźmy razem w tym dniu. . Jak możemy to zrobić? 
 W bardzo prosty sposób: Zapalmy się na niebiesko, czyli:
Proszę narysujcie coś niebieskiego, 
Ubierzcie siebie, swoją mamę, tatę, a nawet swojego zwierzaka w coś niebieskiego, 
potem zróbcie zdjęcie swojej pracy i przyślijcie na mój adres mailowy. 
czekam na wasze prace, postaramy się je Wam pokazać.





Dzisiaj poćwiczymy rączkę i "malujemy na niebiesko", technika dowolna (farby, wklejanie, kredka, palcami... ). Zadanie dla Antosia S., Miłosza, Czarka, Maksia, Alanka, Lenki, Nadii, Patryka i Szymonka 💙💙💙😊





Co to jest autyzm??
https://www.youtube.com/watch?v=Ld9L4ILZvJQ

 ZABAWA Z KLAMERKAMI

1. Kolorowe koło

Do tej zabawy potrzebne są tylko klamerki w czterech kolorach oraz koło podzielone na 4 części- każda część w innym kolorze. pamiętajmy że kółko musi być dość sztywne, by dało się przyczepiać na nim klamerki. Koło można wykonać z kartonu lub można zalaminować zwykła kartkę. Zadaniem dziecka jest posegregować klamerki według koloru i przyczepić je w odpowiednim miejscu na kole. Ćwiczenie te świetnie usprawnia dłonie, uczy kolorów oraz segregacji wg cech. Zadanie można utrudnić wykorzystując więcej kolorów. klamerek i dzieląc kółko na więcej części..


2. Kolorowa doniczka

Jest to prosta zabawa. Do zabawy potrzebujemy kolorowych klamerek i doniczki. Jeśli nie mamy doniczki można wykorzystać pudełko np. po butach. Zadaniem dziecka jest ozdobić doniczkę klamerki, przyczepiając je dookoła. Zabawę można utrudnić malując na doniczce lub kartonie kolory, wtedy zadaniem dziecka jest przyczepiać klamerki zgodnie z barwami na doniczce. Dzieci ćwiczą chwyt pęsetkowy i koordynację wzrokowo – ruchową oraz usprawniają mięśnie nadgarstka. Jeśli damy dzieciom swobodę w przyczepianiu klamerek pobudzamy ich wyobraźnie, gdy pomalujemy kartonik ćwiczymy umiejętność rozpoznawania kolorów oraz segregowania.


Miłej zabawy !!!!

PRZEDSZKOLE

Dziś zaczyna się miesiąc kwiecień. Ten miesiąc jest szczególny dla niektórych z Was. 
Dlaczego? Ponieważ 2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu ,a cały kwiecień to akcja: 

   "ZAPALMY SIĘ NA NIEBIESKO"

Kochani, bądźmy razem w tym dniu. . Jak możemy to zrobić? 
 W bardzo prosty sposób: Zapalmy się na niebiesko, czyli:
Proszę narysujcie coś niebieskiego, 
Ubierzcie siebie, swoją mamę, tatę, a nawet swojego zwierzaka w coś niebieskiego, 
potem zróbcie zdjęcie swojej pracy i przyślijcie na mój adres mailowy. 
czekam na wasze prace, postaramy się je Wam pokazać.





Dzisiaj poćwiczymy rączkę i "malujemy na niebiesko", technika dowolna (farby, wklejanie, kredka ). Zadanie dla Kacperka, Marceliny i Maksia💙💙💙😊





Co to jest autyzm??
https://www.youtube.com/watch?v=Ld9L4ILZvJQ

Miłej zabawy !!!!

środa, 1 kwietnia 2020

PRZEDSZKOLE

Witam wszystkich rodziców i dzieci 😊.



          Dzisiaj ćwiczymy  równowagę!!!
  


 Zaproszę do wspólnej zabawy Czarka, Oliwiera😊








1. Chodzenie po różnych fakturach (dywaniku, wycieraczce, kocu itp.).
2. Chodzenie po rozłożonej na podłodze linie,  (poduchach ).
3. Chodzenie z woreczkiem na głowie.
4. Chodzenie z woreczkiem na głowie, po rozłożonej na podłodze linie.
5. Przyjmowanie pozycji bociana, jaskółki.
6. Chód stopa za stopą do przodu i do tyłu z otwartymi oczami i zamkniętymi.
7. Ćwiczenia na różnych rodzajach równoważni (poduszki, woreczki ).

                                            

 Poniżej link do przykładowych ćwiczeń równoważnych.

https://www.youtube.com/watch?v=gCCanXFSFiI


Dla Oskarka przygotowałam zabawy paluszkowe :)

1. Zabawy paluszkowe
Wierszyki i piosenki wykorzystywane podczas zabaw paluszkowych rozwijają i doskonalą mowę oraz pamięć dziecka.

Link do piosenki Tu paluszek...

 https://www.youtube.com/watch?v=ZIeTp-kVGE0

  
 WIERSZYK

Tu sroczka kaszkę warzyła, 
Swoje dzieci karmiła:
(rysujemy palcem koła na dłoni dziecka)
Temu dała w garnuszeczku, 
(chwytamy najmniejszy palec)
Temu dała w rondeleczku, 
(chwytamy czwarty palec - serdeczny)
Temu dała na miseczce, 
( chwytamy środkowy palec)
Temu dała na łyżeczce, 
(chwytamy palec wskazujący)
A temu nic nie dała, 
(chwytamy kciuk dziecka)
Tylko frrr….. poleciała. 
(machamy dłonią coraz wyżej,
naśladując odlatującą sroke) .
 Powodzenia!!!
 Życzę dobrej zabawy!!!

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

Witam !!!

Dzisiaj proponuję zabawy usprawniające rączki i paluszki ✋✊👆
Do zabawy zapraszam Michałka, Adriana, Aleksandrę, Krzysia i Kubę!!!


Motoryka mała


1. Kolorowe koło

Do tej zabawy potrzebne są tylko klamerki w czterech kolorach oraz koło podzielone na 4 części- każda część w innym kolorze. pamiętajmy że kółko musi być dość sztywne, by dało się przyczepiać na nim klamerki. Koło można wykonać z kartonu lub można zalaminować zwykła kartkę. Zadaniem dziecka jest posegregować klamerki według koloru i przyczepić je w odpowiednim miejscu na kole. Ćwiczenie te świetnie usprawnia dłonie, uczy kolorów oraz segregacji wg cech. Zadanie można utrudnić wykorzystując więcej kolorów. klamerek i dzieląc kółko na więcej części..


2. Kolorowa doniczka

Jest to prosta zabawa, odpowiednia już dla młodszych dzieci (jeśli potrafią otworzyć i przyczepić klamerkę). Do zabawy potrzebujemy kolorowych klamerek i doniczki. Jeśli nie mamy doniczki można wykorzystać pudełko np. po butach. Zadaniem dziecka jest ozdobić doniczkę klamerki, przyczepiając je dookoła. Zabawę można utrudnić malując na doniczce lub kartonie kolory, wtedy zadaniem dziecka jest przyczepiać klamerki zgodnie z barwami na doniczce. Dzieci ćwiczą chwyt pęsetkowy i koordynację wzrokowo – ruchową oraz usprawniają mięśnie nadgarstka. Jeśli damy dzieciom swobodę w przyczepianiu klamerek pobudzamy ich wyobraźnie, gdy pomalujemy kartonik ćwiczymy umiejętność rozpoznawania kolorów oraz segregowania.



3. Klamerkowa stonoga

Do zabawy potrzebujemy klamerki i długi kawałek sztywnego kartonu. dla uatrakcyjnienia zabawy na jednym końcu możemy zrobić buźkę stonogi (na kolorowe kółku rysujemy oczy i uśmiech). Zadaniem dziecka jest przyczepianie klamerek po obu stronach kartonu, tak by tworzyły nogi stonogi. Jeśli dziecko potrafi już liczyć, możemy zaproponować, by po każdej ze stron przyczepił tą sama ilość klamerek.

4. Ćwiczenia grafomotoryczne 











Do tej zabawy zapraszam Kornela, Alanka, Antosia, Kacpra i Tymoteusza 😊

1. Przenieść pomponik

Do zabawy potrzebujemy klamerki (jeśli dziecko nie daje rady nacisnąć klamerki można zrobić to zadanie palcami), kolorowe pomponiki oraz miseczki lub talerzyki. Na tacce lub stole rozsypujemy pompony.  Zadaniem dziecka jest posegregowanie pomponów i przeniesie ich za pomocą klamerek lub palcami na talerzyki. Zabawa świetnie ćwiczy chwyt pęsetkowy, koordynację wzrokową ruchową., usprawnia motorykę małą oraz pracę mięśni dłoni.

2. Ściąganie klamerki z ubrania

By przygotować zabawę należy przypiąć klamerki do ubranka dziecka (które ma na sobie). Zadaniem dziecka jest zdejmowania klamerek ze swojego ubrania. możemy prosić dziecko, by zdjęło konkretna klamerkę. Przykładowo prosimy by zdjęło klamerkę z prawego ramienia, szyi, brzucha lub w danym kolorze.  Starajmy się by dziecko jak najczęściej zdejmowało klamerki przekraczając linię środkową swojego ciała, np. prawą ręką z lewego barku lub lewą z prawej strony brzucha. To ważne ćwiczenie, które wpływa na sposób czytania, pisania dziecka i odpowiednia lateralizację.


3. Zabawy paluszkowe
Wierszyki i piosenki wykorzystywane podczas zabaw paluszkowych rozwijają i doskonalą mowę oraz pamięć dziecka.

Link do piosenki Tu paluszek...

 https://www.youtube.com/watch?v=ZIeTp-kVGE0

  
 WIERSZYK

Tu sroczka kaszkę warzyła, 
Swoje dzieci karmiła:
(rysujemy palcem koła na dłoni dziecka)
Temu dała w garnuszeczku, 
(chwytamy najmniejszy palec)
Temu dała w rondeleczku, 
(chwytamy czwarty palec - serdeczny)
Temu dała na miseczce, 
( chwytamy środkowy palec)
Temu dała na łyżeczce, 
(chwytamy palec wskazujący)
A temu nic nie dała, 
(chwytamy kciuk dziecka)
Tylko frrr….. poleciała. 
(machamy dłonią coraz wyżej,
naśladując odlatującą sroke) .

MIŁEJ ZABAWY!!!!!

wtorek, 31 marca 2020

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

Witam Wszystkich 😊
W ten śnieżny i chłodny dzień zapraszam na zajęcia z kocykiem 😉
Świadomość ciała i stymulacja układu przedsionkowego

Mam nadzieję że zabawa z kocykiem wszystkim dzieciom się spodoba.
Igor, Krystian, Dagna, Fabian Oliwier, Kuba, Marcelina, Stasiu L., Stasiu, Marcel, Oliwier i Mateusz do dzieła.....💪💪💪💪


Zdolność czucia ciała jest nośnikiem istotnych informacji. Dzięki niej, bez kontroli wzrokowej, wiemy, gdzie się znajdujemy, jak ułożone są nasze kończyny i jakie wykonujemy ruchy.

 


PRZEDSIONEK (układ przedsionkowy – zmysł równowagi) – odpowiada za relacje naszego ciała z siłą grawitacji ziemskiej.
Pozwala nam utrzymywać równowagę w ruchu i pozycji statycznej, bujać się na huśtawce, koordynować ruchy ruchy oczu,
głowy i obu stron ciała. Jego prawidłowe funkcjonowanie jest niezbędne dla uczenia się.


 1. Zabawa zawijanie w naleśnik

  • rozkładamy koc
  • turlamy się po kocu
  •  turlamy się w kierunku drugiego brzegu, żeby ciasno je owinąć dziecko. W czasie zabawy można śpiewać jakąś piosenkę tematyczną w stylu: „Robimy smaczne naleśniki, będziemy zaraz jeść, robimy smaczne naleśniki, zjadamy twoją część!”.
  • następnie, jeśli dziecko jest zadowolone, rozbawione, udawajcie, że zjadacie zrobione naleśniki. Dorośli masują się po brzuchach mówiąc: Pycha!
  • po chwili zapytaj dziecko: „Jesteś gotowy do rozwinięcia?”. Gdy będzie gotowe, delikatnie chwyć brzeg koca i pozwól, żeby powoli rozwinęło się na dywan.

2. Zabawa z piłką.
  •  dziecko leży na brzuchu na średniej wielkości piłce
  •  kołyszemy je i huśtamy w tył i do przodu (jest to świetna stymulacja układu przedsionkowego) 
  • dziecko siada na piłce i podskakuje – to również rozwijająca zabawa.
Wykonując te ćwiczenia przy rymowankach, wzbogacamy je o ćwiczenie pamięci i rytmu.

3. Ćwiczenia "żabka"
  1. Kiedy dziecko udaje, że jest jakimś zwierzątkiem , na przykład żabką, wspaniale trenuje wizualizację. Pokaż wcześniej dziecku żabę, choćby na obrazku. 
 żaba Zdjęcia Stockowe - 123RF
  • Żabie skoki bardzo dobrze rozwijają napięcie mięśniowe.
  • Sprawdź, czy dziecko ugina kolana, kiedy podskakuje. 

A . Żabka w pudełku
Dziecko naśladuje żabę z wierszyka:
Na dnie pudełka żabka się skryła.
Gdy je otwarto - hop! Wyskoczyła!

B. Żabie skoki
W czasie recytowania wierszyka dziecko kuca i kładzie ręce płasko na podłodze pomiędzy swoimi nogami. Na koniec wyskakuje wysoko w górę, tak jak żaba.
Raz żabka z jeziorka skoczyła
Wprost w deszczu strugi na dworze
Lecz katar to rzecz jej niemi/a,
Więc- hop!- i znów jest w jeziorze.

4. Skoki
  • Skoki obunóz,
  • Skoki na jednej nodze,
  • Skoki do przodu i do tyłu
  • Skoki naprzemienne



ghttps://www.youtube.com/watch?v=DWP95kWxYYg




Ćwiczenia stymulujące układ przedsionkowy powinny trwać 2 minuty.








Dodatkowe ćwiczenia tak dla przypomnienia i utrwalania😉

Schemat ciała
  • poruszanie poszczególnymi częściami ciała,
  • pokazywanie poszczególnych części ciała w połączeniu z rozumieniem określeń: góra – dół, przód – tył, bok,
    zabawom towarzyszą nieustannie odkrycia:
    "Pokaż co masz na górze? Na górze mam głowę.
    Pokaż co masz z przodu? O, masz brzuch! Oprzyj ręce na brzuchu.
    O! Na dole masz stopy – podskocz.
    Zobacz, oparłam się o ścianę. Z tyłu mam plecy. A Ty? Oprzyj się o ścianę. O, Ty też oparłeś/łaś się tyłem - plecami, brawo!
    Mamy dwa boki. To jeden, a to drugi (prezentacja każdej ze stron od czubka głowy aż po stopę). Teraz Ty pokaż swój bok. Brawo! A teraz drugi.
    Zobacz. Z boku głowy mam ucho. Mam też drugi bok i drugie ucho. Mam dwoje uszu po dwóch bokach głowy. A Ty? Co masz z boku?",
  • zapoznanie z oznaczeniami stron ciała: prawa, lewa:
    "To lewa strona ciała. Tu mam serce. A to prawa strona – tu nie ma serca.
    To lewa ręka i lewa noga. A to prawa ręka i prawa noga.
    Lewa ręka jest po lewej stronie ciała, tam gdzie mam serce",
  • zapoznanie ze znaczeniem wyrażeń przyimkowych: w, na, pod, obok poprzez prezentację i komentarz:
    • kładzenie rąk jedna na drugiej,
    • kładzenie rąk przed sobą, za sobą, obok siebie,
  • przemieszczanie się w przestrzeni względem zajmowanego miejsca:
    "Idź do przodu. Idź do tyłu. Zrób krok w bok",
  • rysowanie postaci człowieka – dorosły rysuje pod dyktando dziecka, dziecko próbuje samo, wspólna próba rysowania i udoskonalania ilustracji.

Życzę wspaniałej zabawy!!!😊😊😊
Do dzieła!!!!



poniedziałek, 30 marca 2020

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

Witam!!
Dzisiaj ćwiczymy koordynację wzrokowo-ruchową 




Koordynacja wzrokowo-ruchowa to umiejętność łączenia tego, co spostrzegamy przy pomocy wzroku z tym, co wykonujemy przy pomocy narządów ruchu (rąk,nóg). Jest to umiejętność niezbędna do opanowania umiejętności pisania, rysowania, wycinania, lepienia, malowania, manipulowania i ćwiczeń gimnastycznych.



Na rozgrzewkę przygotowałam figury geometryczne (oczywiście które już znacie 😊 ).

Antosiu, Wiktorko, Olu, Maju i Tomku -  wszystkie zadania są dla Was 😃

Cezary, Mikołaj, Wiktorku i Natalko dla Was ćwiczenie 2 i 3 😀

Sebastian dla Ciebie zadanie 2 i 3 (z pomocą rodzica)  😊

#kolejnezabawyzfigurami #kolejnezabawyzfigurami



1. Wytnij z pomocą rodzica figury
  • układanie kompozycji figur geometrycznych wg wzoru i z pamięci;
  • graficzne odtwarzanie kompozycji geometrycznych przy pomocy rysunku,
  • dopasowywanie elementów o tych samych kształtach;    
2. Kreślenie dużych swobodnych ruchów:­ 
  • jedną rękaw powietrzu
  • na dywanie­ przy użyciu obu rąk jednocześnie, np. w kształcie torów kolejowych, fal, okien, ślimaków.
3. Wykonywanie drobnych ruchów palcami: 
  • spacerowanie palcami po stole,
  •  naśladowanie gry na fortepianie jedną ręką i obiema rękami
  • odtwarzanie rytmu padającego deszczu. 
A teraz troszeczkę ruchu 😉😉😉
  
  • ćwiczenia w marszu (marsz na palcach, chodem bociana);       
  • ćwiczenia w biegu (np. bieg z podskokami);
  • chodzenie do przodu, bokiem, obracanie się;
  • naśladowanie ruchów, mimiki innych osób (zabawa w "lustro")
Pamiętajcie!!!!!!!
ubieramy się i rozbieramy się ---samodzielnie!!



Życzę owocnej pracy 😊

PRZEDSZKOLE

Witam!!
Dzisiaj ćwiczymy koordynację wzrokowo-ruchową 





Koordynacja wzrokowo-ruchowa to umiejętność łączenia tego, co spostrzegamy przy pomocy wzroku z tym, co wykonujemy przy pomocy narządów ruchu (rąk,nóg). Jest to umiejętność niezbędna do opanowania umiejętności pisania, rysowania, wycinania, lepienia, malowania, manipulowania i ćwiczeń gimnastycznych.




Na rozgrzewkę przygotowałam figury geometryczne (oczywiście które już znacie 😊 )

Maksiu, Krystianku i Dagno - miłej zabawy!!!!!!

#kolejnezabawyzfigurami #kolejnezabawyzfigurami



1. Wytnij z pomocą rodzica figury
  • układanie kompozycji figur geometrycznych wg wzoru i z pamięci;
  • graficzne odtwarzanie kompozycji geometrycznych przy pomocy rysunku,
  • dopasowywanie elementów o tych samych kształtach;    
2. Kreślenie dużych swobodnych ruchów:­ 
  • jedną rękaw powietrzu
  • na dywanie­ przy użyciu obu rąk jednocześnie, np. w kształcie torów kolejowych, fal, okien, ślimaków.
3. Wykonywanie drobnych ruchów palcami: spacerowanie palcami po stole, naśladowanie gry na fortepianie jedną ręką i obiema rękami, odtwarzanie rytmu padającego deszczu.

Julka K -  dla Ciebie zabawa paluszkami 👆😀
Wykonywanie drobnych ruchów palcami: spacerowanie palcami po stole, naśladowanie gry na fortepianie jedną ręką i obiema rękami, odtwarzanie rytmu padającego deszczu.

Życzę owocnej pracy 😊