DZIEŃ DOBRY!!!
Dzisaj ćwiczymy motorykę małą ( dłonie i palce )✋👈👉
ZAPRASZAM MICHAŁKA, KORNELA, ANTOSIA I LENKĘ 😁
1. Nawlekanie 😊
Potrzebne rzeczy:
- 2 paczki makaronu penne (rurki). Pszenne i pełnoziarniste.
- Sznurek do rozwieszania prania.
- Nożyczki.
Sposób:
- Ustal początek i koniec zadania. Np. dziecko będzie nawlekało 10 rurek według
ustalonego wzoru: ciemny, jasny… Możesz ustalić czas, np. 15 minut.
Nastaw minutnik lub czas w telefonie.
- Dziecko nawleka według wyznaczonego kodu kolorów (np. jasny, ciemny lub jasny, jasny – ciemny ciemny.
2. Ćwiczenie odkręcanie i zakręcanie nakrętek jest trudne dla dzieci z problemami z motoryką i obniżonym napięciem
mięśniowym
Potrzebne rzeczy:
- plastikowe butelki 2-3 rodzaje, 500 ml, ( mogą być butelki 1/5 litrowe w zależności od preferencji)
- pasujące do nich nakrętki.
Sposób ćwiczenia:
Ustal początek i koniec zadania oraz czas
na jego wykonanie. Np. Niech początkiem zadania będzie ustawienia
butelek na stole w rzędzie – a końcem odkręcenie i zakręcenie 4
butelek. W ciągu 45 minut lub krócej. Użyj minutnika, klepsydry lub
telefonu do mierzenia czasu. W przypadku dużych trudności ciężkość
zadania niech będzie przesunięta na technikę.
- Odkręcanie nakrętek: dziecko trzyma butelkę jedną dłonią w połowie jej długości i dociskając lekko do
podłoża, chwyta drugą dłonią jej nakrętkę. Spróbuje otworzyć swoim
sposobem – odkręcając nakrętkę w lewo. Jeśli ci się udało – kontynuuj tą
samą czynność z pozostałymi butelkami. Otwartą butelkę odkłada na bok
po swojej prawej stronie a przed butelką połóży jej odkręconą nakrętkę.
Tak powstanie drugi rząd butelek z odkręconymi nakrętkami po prawej
stronie. Jeśli natomiast ciężko jest dziecku odkręcić pierwszą nakrętkę…
- … rodzic lub inny dorosły pokaże właściwy chwyt:
- Pierwszy sposób to: dziecko złapie nakrętkę palcem wskazującym i kciukiem
swojej aktywnej dłoni (przeważnie jest to ta dłoń, która dominuje) i
ściśnij palcami nakrętkę jednocześnie odkręcając ją w swoją lewą stronę.
Próbuj parę razy.
- Drugi sposób to: dziecko złapie nakrętkę kciukiem i palcem serdecznym
tak, żeby oba palce obejmowały nakrętkę w taki sposób, że kciuk jest
ułożony nad palcem serdecznym i ściśnij nakrętkę – odkręcaj zdecydowanym
ruchem w lewo. Pierwsza ręka nadal trzyma butelkę w połowie – butelka
musi być stabilna.
- Zakręcanie nakrętek: jeśli jest już rządek butelek z leżącymi przed nimi odkręconymi
nakrętkami dziecko musi je teraz pozakręcać. Mocne zakręcanie jest ważne. Zacznamy tym razem od prawej: przysuwamy pierwszą
butelkę, chwytamy jedną dłonią w połowie butelki, dociskamy lekko butelkę do
podłoża, aktywną ręką podnosimy zakrętkę chwytając ją palcem wskazującym i kciukiem, połóżymy lekko na wlocie butelki – nie naciskamy ale lekko przykręcamy w prawą stronę tym samym palcem wskazującym i kciukiem do
momentu kiedy nakrętka zacznie stawiać opór, wtedy dziecko powinnno użyć
większej siły i przykręcać mocniej.
- Zakręconą butelkę stawiamy po lewej stronie i kontynuuj „zakręcanie” następnej butelki.
- Kiedy „zakręcimy” wszystkie butelki i wszystkie będą stały w rządku –
można ogłosić koniec zadania. „Zadanie wykonane”.
3. Na zakończenie wypełnimy kwiatka. Technika dowolna ( możemy wypełnić ryżem, farbą kredką, krepą itp.) 😉
Miłej zabawy!!!!