piątek, 24 kwietnia 2020

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

Witam!!
Dzisiaj ćwiczymy koordynację wzrokowo-ruchową 




Koordynacja wzrokowo-ruchowa to umiejętność łączenia tego, co spostrzegamy przy pomocy wzroku z tym, co wykonujemy przy pomocy narządów ruchu (rąk,nóg). Jest to umiejętność niezbędna do opanowania umiejętności pisania, rysowania, wycinania, lepienia, malowania, manipulowania i ćwiczeń gimnastycznych.



Na rozgrzewkę przygotowałam figury geometryczne (oczywiście które już znacie 😊 ).

IGNASIU, HUBERCIE I BARTKU-  wszystkie zadania są dla Was 😃😊

#kolejnezabawyzfigurami #kolejnezabawyzfigurami



1. Wytnij z pomocą rodzica figury
  • układanie kompozycji figur geometrycznych wg wzoru i z pamięci;
  • graficzne odtwarzanie kompozycji geometrycznych przy pomocy rysunku,
  • dopasowywanie elementów o tych samych kształtach;    
2. Kreślenie dużych swobodnych ruchów:­ 
  • jedną rękaw powietrzu
  • na dywanie­ przy użyciu obu rąk jednocześnie, np. w kształcie torów kolejowych, fal, okien, ślimaków.
3. Wykonywanie drobnych ruchów palcami: 
  • spacerowanie palcami po stole,
  •  naśladowanie gry na fortepianie jedną ręką i obiema rękami
  • odtwarzanie rytmu padającego deszczu. 
A teraz troszeczkę ruchu 😉😉😉
  
  • ćwiczenia w marszu (marsz na palcach, chodem bociana);       
  • ćwiczenia w biegu (np. bieg z podskokami);
  • chodzenie do przodu, bokiem, obracanie się;
  • naśladowanie ruchów, mimiki innych osób (zabawa w "lustro")
Pamiętajcie!!!!!!!
ubieramy się i rozbieramy się ---samodzielnie!!


Życzę owocnej pracy 😊

czwartek, 23 kwietnia 2020

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

DZIEŃ DOBRY!!!

 Dzisaj ćwiczymy motorykę małą             ( dłonie i palce )✋👈👉
 Antoś, Miłosz, Czarek, Lena, Alanek, Nadia i Seweryn dla Was wszystkie ćwiczenia 😃

Maksiu i Szymonie dla Ciebie 2 i 3 ćwiczenie 😀

1. Nawlekanie 😊

Potrzebne rzeczy:
  • 2 paczki makaronu penne (rurki). Pszenne i pełnoziarniste.
  • Sznurek do rozwieszania prania.
  • Nożyczki.

Sposób:

  1. Ustal początek i koniec zadania. Np. dziecko będzie nawlekało 10 rurek według ustalonego wzoru: ciemny, jasny… Możesz ustalić czas, np. 15 minut. Nastaw minutnik lub czas w telefonie.
  2. Dziecko nawleka według wyznaczonego kodu kolorów (np. jasny, ciemny lub jasny, jasny – ciemny ciemny.



 2. Ćwiczenie odkręcanie i zakręcanie nakrętek jest trudne dla dzieci z problemami z motoryką i obniżonym napięciem
mięśniowym

Potrzebne rzeczy:
  • plastikowe butelki 2-3 rodzaje, 500 ml, ( mogą być butelki 1/5 litrowe w zależności od preferencji)
  • pasujące do nich nakrętki.

Sposób ćwiczenia:

Ustal początek i koniec zadania oraz czas na jego wykonanie. Np. Niech początkiem zadania będzie ustawienia butelek na stole w rzędzie –  a końcem odkręcenie i zakręcenie 4  butelek. W ciągu 45 minut lub krócej. Użyj minutnika, klepsydry lub telefonu do mierzenia czasu. W przypadku dużych trudności ciężkość zadania niech będzie przesunięta na technikę.
  1. Odkręcanie nakrętek: dziecko trzyma butelkę jedną dłonią w połowie jej długości i dociskając lekko do podłoża, chwyta drugą dłonią jej nakrętkę. Spróbuje otworzyć swoim sposobem – odkręcając nakrętkę w lewo. Jeśli ci się udało – kontynuuj tą samą czynność z pozostałymi butelkami. Otwartą butelkę odkłada na bok po swojej prawej stronie a przed butelką połóży jej odkręconą nakrętkę. Tak powstanie drugi rząd butelek z odkręconymi nakrętkami po prawej stronie. Jeśli natomiast ciężko jest dziecku odkręcić pierwszą nakrętkę…
  2. … rodzic lub inny dorosły pokaże  właściwy chwyt:  
  • Pierwszy sposób to: dziecko złapie nakrętkę palcem wskazującym i kciukiem swojej aktywnej dłoni (przeważnie jest to ta dłoń, która dominuje) i ściśnij palcami nakrętkę jednocześnie odkręcając ją w swoją lewą stronę. Próbuj parę razy.
  •  Drugi sposób to: dziecko złapie nakrętkę kciukiem i palcem serdecznym tak,  żeby oba palce obejmowały nakrętkę w taki sposób, że kciuk jest ułożony nad palcem serdecznym i ściśnij nakrętkę – odkręcaj zdecydowanym ruchem w lewo. Pierwsza ręka nadal trzyma butelkę w połowie – butelka musi być stabilna.
  1. Zakręcanie nakrętek: jeśli jest już rządek butelek z leżącymi przed nimi odkręconymi nakrętkami dziecko musi je teraz pozakręcać. Mocne zakręcanie jest ważne. Zacznamy tym razem od prawej: przysuwamy pierwszą butelkę, chwytamy jedną dłonią w połowie butelki, dociskamy lekko butelkę do podłoża, aktywną ręką podnosimy zakrętkę chwytając ją palcem wskazującym i kciukiem, połóżymy lekko na wlocie butelki – nie naciskamy ale lekko przykręcamy w prawą stronę tym samym palcem wskazującym i kciukiem do momentu kiedy nakrętka zacznie stawiać opór, wtedy dziecko powinnno użyć większej siły i przykręcać mocniej.
  2. Zakręconą butelkę stawiamy po lewej stronie i kontynuuj „zakręcanie” następnej butelki.
  3. Kiedy „zakręcimy” wszystkie butelki i wszystkie będą stały w rządku – można ogłosić koniec zadania.  „Zadanie wykonane”.

 3. Na zakończenie wypełnimy kwiatka. Technika dowolna ( możemy wypełnić ryżem, farbą kredką, krepą itp.) 😉



Miłej zabawy!!!!
🙂

PRZEDSZKOLE

🙂DZIEŃ DOBRY!!!

 Dzisaj ćwiczymy motorykę małą ( dłonie i palce )✋👈👉




Zapraszam Kacperka, Marcelinę i Maksia 😊

1. Nawlekanie 😃

Potrzebne rzeczy:
  • 2 paczki makaronu penne (rurki). Pszenne i pełnoziarniste.
  • Sznurek do rozwieszania prania.
  • Nożyczki.

Sposób:

  1. Ustal początek i koniec zadania. Np. dziecko będzie nawlekało 10 rurek według ustalonego wzoru: ciemny, jasny… Możesz ustalić czas, np. 15 minut. Nastaw minutnik lub czas w telefonie.
  2. Dziecko nawleka według wyznaczonego kodu kolorów (np. jasny, ciemny lub jasny, jasny – ciemny ciemny.


 2. Ćwiczenie odkręcanie i zakręcanie nakrętek jest trudne dla dzieci z problemami z motoryką i obniżonym napięciem mięśniowym


Potrzebne rzeczy:
  • plastikowe butelki 2-3 rodzaje, 500 ml, ( mogą być butelki 1/5 litrowe w zależności od preferencji)
  • pasujące do nich nakrętki.

Sposób ćwiczenia:

Ustal początek i koniec zadania oraz czas na jego wykonanie. Np. Niech początkiem zadania będzie ustawienia butelek na stole w rzędzie –  a końcem odkręcenie i zakręcenie 4  butelek. W ciągu 45 minut lub krócej. Użyj minutnika, klepsydry lub telefonu do mierzenia czasu. W przypadku dużych trudności ciężkość zadania niech będzie przesunięta na technikę.
  1. Odkręcanie nakrętek: dziecko trzyma butelkę jedną dłonią w połowie jej długości i dociskając lekko do podłoża, chwyta drugą dłonią jej nakrętkę. Spróbuje otworzyć swoim sposobem – odkręcając nakrętkę w lewo. Jeśli ci się udało – kontynuuj tą samą czynność z pozostałymi butelkami. Otwartą butelkę odkłada na bok po swojej prawej stronie a przed butelką połóży jej odkręconą nakrętkę. Tak powstanie drugi rząd butelek z odkręconymi nakrętkami po prawej stronie. Jeśli natomiast ciężko jest dziecku odkręcić pierwszą nakrętkę…
  2. … rodzic lub inny dorosły pokaże  właściwy chwyt:  
  • Pierwszy sposób to: dziecko złapie nakrętkę palcem wskazującym i kciukiem swojej aktywnej dłoni (przeważnie jest to ta dłoń, która dominuje) i ściśnij palcami nakrętkę jednocześnie odkręcając ją w swoją lewą stronę. Próbuj parę razy.
  •  Drugi sposób to: dziecko złapie nakrętkę kciukiem i palcem serdecznym tak,  żeby oba palce obejmowały nakrętkę w taki sposób, że kciuk jest ułożony nad palcem serdecznym i ściśnij nakrętkę – odkręcaj zdecydowanym ruchem w lewo. Pierwsza ręka nadal trzyma butelkę w połowie – butelka musi być stabilna.
  1. Zakręcanie nakrętek: jeśli jest już rządek butelek z leżącymi przed nimi odkręconymi nakrętkami dziecko musi je teraz pozakręcać. Mocne zakręcanie jest ważne. Zacznamy tym razem od prawej: przysuwamy pierwszą butelkę, chwytamy jedną dłonią w połowie butelki, dociskamy lekko butelkę do podłoża, aktywną ręką podnosimy zakrętkę chwytając ją palcem wskazującym i kciukiem, połóżymy lekko na wlocie butelki – nie naciskamy ale lekko przykręcamy w prawą stronę tym samym palcem wskazującym i kciukiem do momentu kiedy nakrętka zacznie stawiać opór, wtedy dziecko powinnno użyć większej siły i przykręcać mocniej.
  2. Zakręconą butelkę stawiamy po lewej stronie i kontynuuj „zakręcanie” następnej butelki.
  3. Kiedy „zakręcimy” wszystkie butelki i wszystkie będą stały w rządku – można ogłosić koniec zadania.  „Zadanie wykonane”.


3. Na koniec zapraszam do wypełnienia tego pięknego kwiatka. Technika dowolna.. (można wypełnić kwiatka ryżem, farbami, krepą... )😀



Miłej zabawy!!!!

środa, 22 kwietnia 2020

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA



DZIEŃ DOBRY !!!

Dzisiaj ćwiczymy

  • Koordynacja oko-ręka.
  • Stymulacja wzrokowa, proprioceptywna i przedsionkowa.
  • Motorykę dużą
Na dzisiejsze zajęcia będzie potrzebne piórko....

Zabawa dla Alanka, Michałka, Tymka, Kornela, Antosia, Kacperka i Oli..... 😊

Jak się bawić

  • Pokaż dziecku jak ułożyć dłonie, żeby złapać powoli spadajace piórko. Dmuchaj w nie delikatnie. Niech dziecko spróbuje je złapać. Pomagaj mu na tyle, na ile to konieczne.
  • Zamieniajcie się rolami dmuchającego i łapiącego.
.... a teraz usprawniamy motorykę dużą..... 😊

  1. Chodzenie na czworakach – Pokazujemy dziecku, jak wygląda chodzenie na czworakach, ustalamy odległość marszu i każ im przejść ustalone odległości 5 razy, np. do końca pokoju i z powrotem.  Można dla ułatwienia nakleić taśmę wzdłuż której mają „czworakować” – to ułatwi pracę. (Możemy ułożyć ścieżkę z szarf lub skakanek).
  2. Pełzanie na kolanie i dłoniach – to pełzanie na jednym kolanie i dłoniach z podpieraniem się stopą wolnej nogi. Procedura jak w punkcie 1 –  Głośno chwalimy dziecko po wykonaniu zadania.
 Na koniec troszkę muzyki  relaksacyjnej 😌
https://www.youtube.com/watch?v=Y2qzY9Y0ONQ 
 Dla Adriana, Kuby i Krzysia zabawy z motoryki dużej....

  1. Chodzenie na czworakach – Pokazujemy dziecku, jak wygląda chodzenie na czworakach, ustalamy odległość marszu i każ im przejść ustalone odległości 5 razy, np. do końca pokoju i z powrotem.  Można dla ułatwienia nakleić taśmę wzdłuż której mają „czworakować” – to ułatwi pracę. (Możemy ułożyć ścieżkę z szarf lub skakanek). 
  2.  Pełzanie na kolanach i przedramionach – Oznacza to, że  dziecko posuwa się na zmianę na prawym kolanie i lewym przedramieniu i odwrotnie. Procedura jak w pkt. 1 – w kolejnych punktach także.
  3. Pełzanie na brzuchu – Polega na posuwaniu się na brzuchu przez podkurczanie na zmianę nogi kolanem na zewnątrz z wysuwaniem przeciwnego ramienia w przód.
  4. Pełzanie na przedramionach i palcach stóp – Dziecko opierają ciężar ciała na przedramionach i palcach i w ten sposób poruszają się w przód. Zmniejsz odległość lub ilość powtórzeń. W zależności od możliwości fizycznych dziecka.  Nagradzaj i motywuj pozytywnie – nawet gdy ćwiczenie nie wychodzi – chwal za entuzjazm.
  5. Pełzanie z kijem – a) Pełzanie na brzuchu z trzymaniem kija w jednej ręce i oparciem go na przedramieniu. b) Jak poprzednio, z trzymaniem kija w obu dłoniach i posuwaniem się na łokciach. Kij długości ok. 50-60 cm.
  6. Padanie w marszu lub w biegu – Wychylenie tułowia w przód, klęk na kolanie nogi wykrocznej z jednoczesnym oparciem dłonią o ziemię, a następnie oparcie się drugą ręką i położenie się na brzuchu.
  7. Powstań – a) Ułożenie dłoni na wysokości barków, podkurczenie kolana jednej nogi, podpór na rękach i powstanie. b) Zgięcie/podkurczenie nóg jak do przysiadu podpartego.
 Po ciężkich ćwiczeniach czas na relaks........ 😊

1. Masaż dociskowy rąk i nóg różnymi fakturami.

Masujemy ciało dziecka (ręce, nogi, plecy) w sposób dociskający różnego rodzaju fakturami (twarde, szorstkie, kolczaste).

2. Masaż wyciszający – wałkowanie, ostukiwanie, dociskanie.

Dziecko leży na brzuchu. Zaczynając od pleców przesuwamy po całym ciele dziecka wałkiem (może być wałek kuchenny owinięty ręcznikiem) w kierunku stóp. Następnie ostukujemy dłońmi całe ciało. Na koniec dociskamy wałkiem całe ciało dziecka.

Muzyka relaksacyjna 
 https://www.youtube.com/watch?v=Y2qzY9Y0ONQ

PAMIĘTAJ!!!!
Nagradzaj i motywuj pozytywnie – nawet gdy ćwiczenie nie wychodzi – chwal za entuzjazm.

Miłej zabawy!!! 

PRZEDSZKOLE

DZIEŃ DOBRY !!!

Dzisiaj ćwiczymy

  • Koordynacja oko-ręka.
  • Stymulacja wzrokowa, proprioceptywna i przedsionkowa.
  • Motorykę dużą
Na dzisiejsze zajęcia będzie potrzebne piórko....


Zabawa dla Oskarka 😊

Jak się bawić

  • Pokaż dziecku jak ułożyć dłonie, żeby złapać powoli spadajace piórko. Dmuchaj w nie delikatnie. Niech dziecko spróbuje je złapać. Pomagaj mu na tyle, na ile to konieczne.
  • Zamieniajcie się rolami dmuchającego i łapiącego.  

Usprawnimy troszeczkę motorykę małą ✋
  • Kreślenie dużych swobodnych ruchów:­ 
    • jedną rękaw powietrzu
    • na dywanie­ przy użyciu obu rąk jednocześnie, np. w kształcie torów kolejowych, fal, okien, ślimaków.
    3. Wykonywanie drobnych ruchów palcami: 
  • spacerowanie palcami po stole,
  •  naśladowanie gry na fortepianie jedną ręką i obiema rękami
  • odtwarzanie rytmu padającego deszczu. 
Czarku i Oliwierze to zadania dla Was 
 Usprawniamy motorykę dużą..... 😊


  1. Chodzenie na czworakach – Pokazujemy dziecku, jak wygląda chodzenie na czworakach, ustalamy odległość marszu i każ im przejść ustalone odległości 5 razy, np. do końca pokoju i z powrotem.  Można dla ułatwienia nakleić taśmę wzdłuż której mają „czworakować” – to ułatwi pracę. (Możemy ułożyć ścieżkę z szarf lub skakanek). 
  2.  Pełzanie na kolanach i przedramionach – Oznacza to, że  dziecko posuwa się na zmianę na prawym kolanie i lewym przedramieniu i odwrotnie. Procedura jak w pkt. 1 – w kolejnych punktach także.
  3. Pełzanie na brzuchu – Polega na posuwaniu się na brzuchu przez podkurczanie na zmianę nogi kolanem na zewnątrz z wysuwaniem przeciwnego ramienia w przód.
  4. Pełzanie na przedramionach i palcach stóp – Dziecko opierają ciężar ciała na przedramionach i palcach i w ten sposób poruszają się w przód. Zmniejsz odległość lub ilość powtórzeń. W zależności od możliwości fizycznych dziecka.  Nagradzaj i motywuj pozytywnie – nawet gdy ćwiczenie nie wychodzi – chwal za entuzjazm.
  5. Pełzanie z kijem – a) Pełzanie na brzuchu z trzymaniem kija w jednej ręce i oparciem go na przedramieniu. b) Jak poprzednio, z trzymaniem kija w obu dłoniach i posuwaniem się na łokciach. Kij długości ok. 50-60 cm.
  6. Padanie w marszu lub w biegu – Wychylenie tułowia w przód, klęk na kolanie nogi wykrocznej z jednoczesnym oparciem dłonią o ziemię, a następnie oparcie się drugą ręką i położenie się na brzuchu.
  7. Powstań – a) Ułożenie dłoni na wysokości barków, podkurczenie kolana jednej nogi, podpór na rękach i powstanie. b) Zgięcie/podkurczenie nóg jak do przysiadu podpartego.
 Po ciężkich ćwiczeniach czas na relaks........ 😊

1. Masaż dociskowy rąk i nóg różnymi fakturami.

Masujemy ciało dziecka (ręce, nogi, plecy) w sposób dociskający różnego rodzaju fakturami (twarde, szorstkie, kolczaste).

2. Masaż wyciszający – wałkowanie, ostukiwanie, dociskanie.

Dziecko leży na brzuchu. Zaczynając od pleców przesuwamy po całym ciele dziecka wałkiem (może być wałek kuchenny owinięty ręcznikiem) w kierunku stóp. Następnie ostukujemy dłońmi całe ciało. Na koniec dociskamy wałkiem całe ciało dziecka.

Muzyka relaksacyjna 
 https://www.youtube.com/watch?v=Y2qzY9Y0ONQ

PAMIĘTAJ!!!!
Nagradzaj i motywuj pozytywnie – nawet gdy ćwiczenie nie wychodzi – chwal za entuzjazm.

Miłej zabawy!!! 

wtorek, 21 kwietnia 2020

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

Witam !!!

 Dzisiaj ćwiczymy kordynację wzrokowo-ruchowa👀

 
Koordynacja wzrokowo-ruchowa jest to umiejętność łączenia tego, co oczy widzą z tym, co dłonie wykonują. Dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa jest niezbędna do wykonywania wielu czynności takich jak: pisanie, rysowanie, manipulowanie, ćwiczenia gimnastyczne.

Zapraszam Igora, Krystiana, Dagnę, Fabiana, Oliwiera, Kubę, Marcelinę, Stasia L., Stasia, Marcela, Mateusza i Oliwiera 😊

  • marsz na palcach;
  • marsz chodem bociana;
  • marsz wokół  z ćwiczeniem w reagowaniu na sygnał słowny: stój, naprzód;

  • Ćwiczenia w biegu:
    • bieg z podskokami,
    • przylot i odlot bocianów - bieg w określonym kierunku, poruszając się falistym ruchem z rozkrzyżowanymi ramionami;

  • Ćwiczenia na równoważni [linka, tasiemka]:
    • chodzenie wolno do przodu;
    • posuwanie się do tyłu;
    • posuwanie się bokiem;

  • Zabawy skoczne:
    • Wróbelki;
    • Piłka skacze;
    • Szczur- zabawa z linką;
    • Skok królika;

  • Zabawy z woreczkami, piłeczkami:
    • rzucanie i chwyt woreczka obiema rękami;
    • rzucanie i chwyt woreczka jedną ręką;
    • rzucanie i chwytanie woreczka w ruchu itd.

  • Kreślenie dużych płynnych linii:
    • chorągiewką w powietrzu;
    • patykiem na piasku;
    • kolorową kredą na tablicy;
    • kredkami na dużych arkuszach.
     
    Po ćwiczeniach ruchowych zapraszam do gry😁   

    1. Kalambury - Czyli gra, która wymaga wykonywania ruchów zgodnych z tym, co zamierza przedstawić. Zamiast wersji z napisami można zrobić obrazkową (np. zwierzątek, które musi pokazać).

     2. Gry na spostrzegawczość - dobrymi ćwiczeniami na koordynację wzrokowo-ruchową są niektóre gry. Memory (czyli odkrywanie tabliczek i szukanie dwóch takich samych) albo wskazywanie różnic na dwóch obrazkach rozwijają percepcję oraz umiejętność skupienia uwagi.

    Memorki do pobrania i  druku 😉
    https://eduzabawy.com/materialy-tematyczne-do-druku/zima/gra-memory/ 

    Miłej i owocnej pracy i zabawy!!!
    Pozdrawiam

    poniedziałek, 20 kwietnia 2020

    WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

     Dzień dobry !!!!

    W piękny słoneczny poniedziałek ćwiczymy schemat własnego ciała 😃

    Poznawanie własnego ciała (na bazie naśladownictwa):

    Antoś, Wiktoria, Ola, Tomek a dla Was ćwiczenia ......
    • poruszamy poszczególnymi częściami ciała,
    • pokazywanie poszczególnych części ciała w połączeniu z rozumieniem określeń: góra – dół, przód – tył, bok,
      zabawom towarzyszą nieustannie odkrycia:
      "Pokaż co masz na górze? Na górze mam głowę.
      Pokaż co masz z przodu? O, masz brzuch! Oprzyj ręce na brzuchu.
      O! Na dole masz stopy – podskocz.
      Zobacz, oparłam się o ścianę. Z tyłu mam plecy. A Ty? Oprzyj się o ścianę. O, Ty też oparłeś/łaś się tyłem - plecami, brawo!
      Mamy dwa boki. To jeden, a to drugi (prezentacja każdej ze stron od czubka głowy aż po stopę). Teraz Ty pokaż swój bok. Brawo! A teraz drugi.
      Zobacz. Z boku głowy mam ucho. Mam też drugi bok i drugie ucho. Mam dwoje uszu po dwóch bokach głowy. A Ty? Co masz z boku?",
    • zapoznanie z oznaczeniami stron ciała: prawa, lewa:
      "To lewa strona ciała. Tu mam serce. A to prawa strona – tu nie ma serca.
      To lewa ręka i lewa noga. A to prawa ręka i prawa noga.
      Lewa ręka jest po lewej stronie ciała, tam gdzie mam serce",
    • zapoznanie ze znaczeniem wyrażeń przyimkowych: w, na, pod, obok poprzez prezentację i komentarz:
      • kładzenie rąk jedna na drugiej,
      • kładzenie rąk przed sobą, za sobą, obok siebie,
    • przemieszczanie się w przestrzeni względem zajmowanego miejsca:
      • "Idź do przodu. Idź do tyłu. Zrób krok w bok", 
        
     Teraz rysujemy pasytać człowieka 😊👨

                                         👩👨👧👦


    rysowanie postaci człowieka – dorosły rysuje pod dyktando dziecka, dziecko próbuje samo, wspólna próba rysowania i udoskonalania ilustracji. 


     Ćwiczenia w schemacie ciała drugiej osoby: 
    Dzięki ćwiczeniom z tej grupy wzajemnie przekazujemy doświadczenia i relacje przestrzenne w stosunku do drugiej osoby. Poza rozwojem orientacji przestrzennej ćwiczenia te rozwijają i pomagają dostrzec obecność drugiej osoby. Uczą współpracy i budują poczucie bezpieczeństwa.

    1. zabawy przed lustrem - odtwarzanie min, wskazywanie odpowiednich części ciała, np. "Pokaż łokieć, ramiona",
    2. zabawa w Lustro - powtarzanie min i ruchów przy zachowaniu kontaktu wzrokowego, np. "Pokaż, że jesteś wesoły / zdziwiony tak jak ja",
    3. zabawa w Papugę – powtarzanie czynności wykonywanych przez drugą osobę, np. "Pokaż jak machasz ręką",
    4. zabawa w Potrafisz pokazać…? – wskazywanie części ciała, o które poprosimy, np. "Pokaż czoło",
    5. Zabawa w Pokaż czy mam…? - pokazujemy część ciała na dziecku a dziecko ma wskazać tę samą część ciała na ciele nauczyciela i nazwać ją, np. "Tu masz czoło",
    6. wspólna zabawa – łapanie się za ręce, kładzenie dłoni na kolanach, na ramionach, na głowach (i głaskanie po nich), na plecach (i klepanie po nich), itd.
     Pod tymi linkami znajdują się zabawy i piosenki które kształtują schemat ciała!! 

    https://www.youtube.com/watch?v=x7Wc4Rj22jI https://www.youtube.com/watch?v=Pu6fcTIz4cM
     
    Wiktor, Sebastian, Maja Natalka, Cezary i  Mikołaj to zadania dla Was ...

    • dotykamy poszczególnych części swojego ciała – rąk, nóg, głowy, brzucha, twarzy..
    •  oglądamy swojego odbicia w lustrze,
    •  pokazujemy poszczególnych części ciała,
    •  poruszamy poszczególnymi częściami ciała.
     Teraz rysujemy pasytać człowieka 😊👨

                                         👩👨👧👦


    rysowanie postaci człowieka – dorosły rysuje pod dyktando dziecka, dziecko próbuje samo, wspólna próba rysowania i udoskonalania ilustracji. 



     Ćwiczenia w schemacie ciała drugiej osoby:
    1. zabawy przed lustrem - odtwarzanie min, wskazywanie odpowiednich części ciała, np. "Pokaż łokieć, ramiona",
    2. zabawa w Lustro - powtarzanie min i ruchów przy zachowaniu kontaktu wzrokowego, np. "Pokaż, że jesteś wesoły / zdziwiony tak jak ja".
    Pod tymi linkami znajdują się zabawy i piosenki które kształtują schemat ciała!!https://www.youtube.com/watch?v=x7Wc4Rj22jI 

    https://www.youtube.com/watch?v=Pu6fcTIz4cM

     Miłej zabawy!!!!

    PRZEDSZKOLE

    Witam przedszkolaków!!!

    Ćwiczymy schemat własnego ciała 😃

    Poznawanie własnego ciała (na bazie naśladownictwa):

    Julcia zobacz gdzie masz rączki, nóżki i...a teraz:
    • dotykamy poszczególnych części swojego ciała – rąk, nóg, głowy, brzucha, twarzy
    • oglądamy swojego odbicia w lustrze,
    • pokazujemy poszczególnych części ciała,
    • poruszamy poszczególnymi częściami ciała,
    Maks, Dagna i Krystian a dla Was ćwiczenia ......
    • poruszamy poszczególnymi częściami ciała,
    • pokazywanie poszczególnych części ciała w połączeniu z rozumieniem określeń: góra – dół, przód – tył, bok,
      zabawom towarzyszą nieustannie odkrycia:
      "Pokaż co masz na górze? Na górze mam głowę.
      Pokaż co masz z przodu? O, masz brzuch! Oprzyj ręce na brzuchu.
      O! Na dole masz stopy – podskocz.
      Zobacz, oparłam się o ścianę. Z tyłu mam plecy. A Ty? Oprzyj się o ścianę. O, Ty też oparłeś/łaś się tyłem - plecami, brawo!
      Mamy dwa boki. To jeden, a to drugi (prezentacja każdej ze stron od czubka głowy aż po stopę). Teraz Ty pokaż swój bok. Brawo! A teraz drugi.
      Zobacz. Z boku głowy mam ucho. Mam też drugi bok i drugie ucho. Mam dwoje uszu po dwóch bokach głowy. A Ty? Co masz z boku?",
    • zapoznanie z oznaczeniami stron ciała: prawa, lewa:
      "To lewa strona ciała. Tu mam serce. A to prawa strona – tu nie ma serca.
      To lewa ręka i lewa noga. A to prawa ręka i prawa noga.
      Lewa ręka jest po lewej stronie ciała, tam gdzie mam serce",
    • zapoznanie ze znaczeniem wyrażeń przyimkowych: w, na, pod, obok poprzez prezentację i komentarz:
      • kładzenie rąk jedna na drugiej,
      • kładzenie rąk przed sobą, za sobą, obok siebie,
    • przemieszczanie się w przestrzeni względem zajmowanego miejsca:
      • "Idź do przodu. Idź do tyłu. Zrób krok w bok", 
        
     Teraz rysujemy pasytać człowieka 😊👨

                                         👩👨👧👦

    • rysowanie postaci człowieka – dorosły rysuje pod dyktando dziecka, dziecko próbuje samo, wspólna próba rysowania i udoskonalania ilustracji.
     Miłej zabawy!!!!