wtorek, 31 marca 2020

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA

Witam Wszystkich 😊
W ten śnieżny i chłodny dzień zapraszam na zajęcia z kocykiem 😉
Świadomość ciała i stymulacja układu przedsionkowego

Mam nadzieję że zabawa z kocykiem wszystkim dzieciom się spodoba.
Igor, Krystian, Dagna, Fabian Oliwier, Kuba, Marcelina, Stasiu L., Stasiu, Marcel, Oliwier i Mateusz do dzieła.....💪💪💪💪


Zdolność czucia ciała jest nośnikiem istotnych informacji. Dzięki niej, bez kontroli wzrokowej, wiemy, gdzie się znajdujemy, jak ułożone są nasze kończyny i jakie wykonujemy ruchy.

 


PRZEDSIONEK (układ przedsionkowy – zmysł równowagi) – odpowiada za relacje naszego ciała z siłą grawitacji ziemskiej.
Pozwala nam utrzymywać równowagę w ruchu i pozycji statycznej, bujać się na huśtawce, koordynować ruchy ruchy oczu,
głowy i obu stron ciała. Jego prawidłowe funkcjonowanie jest niezbędne dla uczenia się.


 1. Zabawa zawijanie w naleśnik

  • rozkładamy koc
  • turlamy się po kocu
  •  turlamy się w kierunku drugiego brzegu, żeby ciasno je owinąć dziecko. W czasie zabawy można śpiewać jakąś piosenkę tematyczną w stylu: „Robimy smaczne naleśniki, będziemy zaraz jeść, robimy smaczne naleśniki, zjadamy twoją część!”.
  • następnie, jeśli dziecko jest zadowolone, rozbawione, udawajcie, że zjadacie zrobione naleśniki. Dorośli masują się po brzuchach mówiąc: Pycha!
  • po chwili zapytaj dziecko: „Jesteś gotowy do rozwinięcia?”. Gdy będzie gotowe, delikatnie chwyć brzeg koca i pozwól, żeby powoli rozwinęło się na dywan.

2. Zabawa z piłką.
  •  dziecko leży na brzuchu na średniej wielkości piłce
  •  kołyszemy je i huśtamy w tył i do przodu (jest to świetna stymulacja układu przedsionkowego) 
  • dziecko siada na piłce i podskakuje – to również rozwijająca zabawa.
Wykonując te ćwiczenia przy rymowankach, wzbogacamy je o ćwiczenie pamięci i rytmu.

3. Ćwiczenia "żabka"
  1. Kiedy dziecko udaje, że jest jakimś zwierzątkiem , na przykład żabką, wspaniale trenuje wizualizację. Pokaż wcześniej dziecku żabę, choćby na obrazku. 
 żaba Zdjęcia Stockowe - 123RF
  • Żabie skoki bardzo dobrze rozwijają napięcie mięśniowe.
  • Sprawdź, czy dziecko ugina kolana, kiedy podskakuje. 

A . Żabka w pudełku
Dziecko naśladuje żabę z wierszyka:
Na dnie pudełka żabka się skryła.
Gdy je otwarto - hop! Wyskoczyła!

B. Żabie skoki
W czasie recytowania wierszyka dziecko kuca i kładzie ręce płasko na podłodze pomiędzy swoimi nogami. Na koniec wyskakuje wysoko w górę, tak jak żaba.
Raz żabka z jeziorka skoczyła
Wprost w deszczu strugi na dworze
Lecz katar to rzecz jej niemi/a,
Więc- hop!- i znów jest w jeziorze.

4. Skoki
  • Skoki obunóz,
  • Skoki na jednej nodze,
  • Skoki do przodu i do tyłu
  • Skoki naprzemienne



ghttps://www.youtube.com/watch?v=DWP95kWxYYg




Ćwiczenia stymulujące układ przedsionkowy powinny trwać 2 minuty.








Dodatkowe ćwiczenia tak dla przypomnienia i utrwalania😉

Schemat ciała
  • poruszanie poszczególnymi częściami ciała,
  • pokazywanie poszczególnych części ciała w połączeniu z rozumieniem określeń: góra – dół, przód – tył, bok,
    zabawom towarzyszą nieustannie odkrycia:
    "Pokaż co masz na górze? Na górze mam głowę.
    Pokaż co masz z przodu? O, masz brzuch! Oprzyj ręce na brzuchu.
    O! Na dole masz stopy – podskocz.
    Zobacz, oparłam się o ścianę. Z tyłu mam plecy. A Ty? Oprzyj się o ścianę. O, Ty też oparłeś/łaś się tyłem - plecami, brawo!
    Mamy dwa boki. To jeden, a to drugi (prezentacja każdej ze stron od czubka głowy aż po stopę). Teraz Ty pokaż swój bok. Brawo! A teraz drugi.
    Zobacz. Z boku głowy mam ucho. Mam też drugi bok i drugie ucho. Mam dwoje uszu po dwóch bokach głowy. A Ty? Co masz z boku?",
  • zapoznanie z oznaczeniami stron ciała: prawa, lewa:
    "To lewa strona ciała. Tu mam serce. A to prawa strona – tu nie ma serca.
    To lewa ręka i lewa noga. A to prawa ręka i prawa noga.
    Lewa ręka jest po lewej stronie ciała, tam gdzie mam serce",
  • zapoznanie ze znaczeniem wyrażeń przyimkowych: w, na, pod, obok poprzez prezentację i komentarz:
    • kładzenie rąk jedna na drugiej,
    • kładzenie rąk przed sobą, za sobą, obok siebie,
  • przemieszczanie się w przestrzeni względem zajmowanego miejsca:
    "Idź do przodu. Idź do tyłu. Zrób krok w bok",
  • rysowanie postaci człowieka – dorosły rysuje pod dyktando dziecka, dziecko próbuje samo, wspólna próba rysowania i udoskonalania ilustracji.

Życzę wspaniałej zabawy!!!😊😊😊
Do dzieła!!!!



4 komentarze: